Trénink únor

04.03.2014 14:45

Může se nám to nelíbit sebevíc, ale počasí je takřka nepředvídatelné. Ostatně meteorologové o tom vědí své. Lokální předpověď na více jak tři dny je i při dnešních možnostech výpočetní techniky spíše věštěním z křišťálové koule než předpověď. Nicméně je třeba meteorologům uznat, že za dobu co sám pamatuji, se jejich předpovědi neobyčejně zpřesnili. Já osobně nejvíce oceňuji výstupy z meteorologických radarů, které jsou zvlášť pro nás cyklisty neocenitelné.

To jsem však odbočil. Také jste se letos těšili na sníh? Já taky, ale možností jezdit celou zimu venku na kole také nepohrdnu. Tuhle jsem četl, že snad letošní zima byla v našich končinách nejteplejší za posledních 70 let. Což mimo jiné znamená, že před sedmdesáti lety musela být minimálně stejně teplá některá z tehdejších zim, a pak nám někdo vyprávějte o globálním oteplování. Cha cha!

Na druhou stranu, letošní zima byla extrémní i v jiných končinách. Své by o tom mohli vyprávět lidé, kteří zažili ledovou katastrofu, která postihla začátkem února slovinskou Postojnou, viz přiložené obrázky. A to je od nás do Slovinska jen kousek a taková spoušť. Zaplať Pán Bůh za naši teplou zimu!

No ale teď už opravdu zpátky k tématu. Mám za sebou čtyři měsíce tréninku a končím objemovou přípravu. Vyšla mě téměř na 100% a já nepamatuji, že bych kdy prošel objemovým obdobím takto hladce. Sice jsem si sáhnul hodně hluboko a musel obětovat prakticky veškerý volný čas, ale stálo to za to. Ostatně čísla odpracovaných hodin v přiložené tabulce hovoří jasnou řečí.

Doufám, že počasí bude i nadále příznivé a období meziprahových intenzit odjezdím bez problémů. Zatím to vypadá velmi nadějně.

Co se týká letošního závodního kalendáře, už mám téměř hotovou první verzi. Počítám, že ji zveřejním do půli března. Už teď je jasné, že začnu 12.4. Dukovanech na tradičním jednodenním etapáku pořádaném KC Brno.

Nakonec se chci zmínit ještě o jedné věci. Během zimy jsem se pustil do údržby mého tréninkového kola, které mám postavené na ocelovém rámu od pana Mudříka ze Zlína. Dostal nové hlavové složení BBB BHP-01 TurnAround, krásná průmyslová kónická ložiska, nádhera. Nejen, že otáčení řídítek je teď prosto jakéhokoli drhnutí, druhým přínosem je celkové zpevnění hlavové části kola. Původní otevřené válečkové ložisko už mělo hodně opotřebované dráhy, po cca 45 tis. km, takže změna je citelná.

Další částí, kromě samotného rámu, které se dostalo velké údržby, jsou řadicí páky. Páky Campagnolo Veloce r.v. 2004 už špatně řadili a hlavně pravá páka měla lehký chod a nedržela polohu. Po jejím rozebrání jsem odhalil kromě vymačkaných G-pružin také prasklý věneček držáku pružin. To vysvětlilo měkkost řazení. Po výměně věnečku a instalaci nových pružinek obě páky chodí jak z partesu (oprava za pár stovek). Za odměnu jsem jim ještě pořídil nové gumové potahy. Nenechte se zmást brzdovými pákami s nápisem Centaur. Ty pocházejí ze sady, kterou jsem pořídil v roce 2008. Ta měla řazení systému QuickStep, u něhož mě ale po čtyřech sezónách začala zlobit pravá páka. Závada je na odřazovací páčce a zatím nevím, zda se to vůbec dá opravit. Prostě to náhodně odřazuje přes dva pastorky. Takže jsem si jen přehodil brzdové páky na základy z Veloce. Vnitřky jsou původní.

Tímto jsem jen chtěl demonstrovat, jak je původní koncept mechanických řadících systémů v brzdové páce Campagnolo spolehlivý a je velká škoda, že od něj u nižších sad Campa upouští. Pokud vím, už teď jej dodává až od Chorusu, ačkoli ještě v roce 2010 jsem jej kupoval na Atheně. K dobru jí přičítám to, že alespoň nepodlehla trendu integrace funkcí a zůstává věrná systému řadící a odřazovací páčky oddělené od brzdy.

Zpět