GT Nomad 2004 - upgrade po 10 letech

16.11.2015 17:50

Trekové kolo GT Nomad s duralovým rámem jsem si pořídil v roce 2004. Původní konfigurace kola byla pro moje účely nevyhovující a tak jsem jej ještě v tom roce přestavěl za pomoci komponentů, které jsem měl k dispozici ze staré silničky. Především uspořádání převodů jsem změnil z 3x7 na 2x8 a upravil jsem si geometrii posedu do mě vyhovující pozice. V této konfiguraci jsem kolo s občasnými obměnami ojetých komponentů používal jako zimáka a vůbec do nepohody. Také jsem jej používal do trenažeru. Za těch deset let jsem na něm natočil asi 40 tisíc kilometrů na silnicích a k tomu přibližně 700 hodin v trenažeru.

Náročné podmínky, ve kterých kolo provozuji, si pochopitelně berou svou daň a tak některé součástky dost trpí. V posledních letech byla největší slabinou přední vidlice SunTour HRX 6000. Tahle „odpružená vidlice“ se dvěma ocelovými pružinami a elastomerem ve skutečnosti nikdy moc nepružila, ale po těch letech ježdění v zimní solance už byla totálně zatuhlá a hodně prorezlá. Nejen, že byla poměrně velkou zátěží (váží asi dvě kila), ale ježdění s ní už bylo poměrně nebezpečné. Kdykoli na ní mohlo něco povolit.

Jenže výměna přední vidlice je delikátní záležitost a je nutné k ní přistupovat s rozmyslem. Mě trvalo asi dva roky, než jsem vybral a koupil novou vidlici, která by mně vyhovovala. Rozhodně jsem nechtěl jít do odpružené, ale v tom případě je třeba řešit ještě jeden problém. Pevné vidlice bývají kratší a mají jiný tvar nohou, což může mít vliv na geometrii kola a jeho jízdní vlastnosti.

Letos na jaře se na mě konečně usmálo štěstí. Koupil jsem poměrně levně špičkovou duralovou vidlici RST M7 Rigit 28“. Nohy vidlice jsou sice o cca 5 cm kratší, než měla původní odpružená, ale nová vidlice má klasicky prohnuté nohy, což by mělo vyvážit zkrácení nohou, takže jsem se nemusel příliš obávat zhoršení jízdních vlastností. Dalším velkým plusem je váha kolem 870g a má nástavce na V brzdy, což u kvalitních vidlic dnes nebývá pravidlem.

Jelikož jsem nechtěl na vidlici navlékat už letité původní kuličkové hlavové složení, pořídil jsem nové v potřebném rozměru 1 1/8“. Výběr padl na typ BBB BHP-02. Jedná se o moderní složení s duralovými miskami a perfektními zkosenými zapouzdřenými ložisky. Kromě váhové úspory nabízí proti klasickým kuličkovým složením perfektní chod a prakticky bezúdržbový provoz. Menší jednopalcovou variantu od stejného výrobce BBB BHP-01 už vozím dva roky na tréninkové silničce Mudřík a jsem s ní nadmíru spokojený.

Další komponentou, která byla zralá na výměnu, bylo otočné řazení Shimano 8x3. Sice zatím fungovalo, ale od začátku, kdy jsem jej před lety na kolo naistaloval, mě vadil dlouhý chod z polohy na polohu a také určitá nezřetelnost zařazení polohy. Byl to problém zejména při jízdě v zimních rukavicích, kdy se mě občas podařilo měnit převody, aniž bych chtěl. Volba padla na řazení SRAM MRX COMP 8+3. Rozhodlo především slyšitelné přeskočení do nové polohy a její stabilita, ale také malá vzdálenost mezi polohami, kdy není nutné točit rukojetí jako na motorce. Samozřejmě jsem musel respektovat, že mám vzadu přehazovačku Shimano Sora, ale zvolené řazení od SRAMu je právě pro Shimano komponenty stavěné.

Poslední komponentou, kterou jsem se rozhodl nahradit, byly letité blatníky. Po těch letech už byly na několika místech prasklé a opravované. Sehnal jsem v podstatě stejné od firmy FORCE, které jsem doplnil o přední zástěrku vlastní výroby.

No abych nezapomněl, ještě jsem nasadil nové sedlo, to staré mělo úplně popraskaný potah. Na trenažeru dostává strašně zabrat. Opět jsem pořídil levné sedlo s dírou, ale otvor v sedle už tradičně utěsňuji pěnovou ucpávku, abych zabránil stékání potu po sedlové trubce na kolo. Při jízdě na trenažeru to bývá problém a kolo pak zbytečně trpí.

Výměnu zmíněných komponent jsem provedl už začátkem října a tak jsem už na upraveném kole stačil v letošních pozimních plískanicích najezdit asi tři stovky kilometrů. S výsledkem úprav jsem nadmíru spokojený. Výměna vidlice se příznivě projevila na jízdních vlastnostech. Kolo je živější a lépe se pokládá do zatáčky. Samotné řízení je naprosto přesné a nemá žádné vůle, kterými trpěla především ta stará vidlice. Také je cítit podstatná váhová úspora, kolo je asi o 1,5 kg lehčí. Řazení šlape jako hodinky, jen si zvykám na kratší vzdálenost poloh řazení, někdy se ještě zapomenu a přeřadím naráz o dvě polohy.

Řekl bych, že mám zase na deset let v podstatě hotovo. Z původního kola po těch letech zůstal pouze duralový rám, ale ten je v obdivuhodně dobrém stavu. Při rekonstrukci jsem jej komplet odstrojil a zkontroloval. Kromě pár míst, kde jsem musel opravit ošoupaný lak, je v perfektním stavu. Je to bytelný kus amerického duralu, takže věřím, že ještě nějaký čas přežije mé nepříliš vlídné zacházení.

Zpět